Dit is de tijdelijke website van P'A'S. De volwaardige website is nog in opbouw en deze website is tijdelijk opgezet om ons terug te vinden op het internet.

maandag 6 juni 2011

Standpunt hoofddoekendebat



In het licht van de voortschrijdende polemiek rond het hoofddoekenverbod in het onderwijs spreekt het Platform “Allochtone” Studenten (P“A”S) zich uit tegen het verbod vanuit de stelling dat een soortgelijk verbod de onderwijsbelangen van de betrokken leerlinges/studentes schaadt.

In een ruimer perspectief kan een hoofddoekenverbod gezien worden als een aanfluiting van het universele recht op godsdienstvrijheid. Die vrijheid wordt feitelijk gefnuikt door het verbod te verankeren in het zogenaamde ‘neutraliteitsbeginsel’. Het vertoon van uiterlijke religieuze kentekenen zoals een hoofddoek zou aldus de neutraliteit van onderwijsinstellingen in het gedrang kunnen brengen. Wij geloven echter in wat kan worden gezien als ‘inclusieve neutraliteit’. Neutraliteit wordt zo slechts bereikt doorheen de gelijkberechtiging van alle (religieuze) strekkingen in hun diverse uitingsvormen en niet door ze allen uit te sluiten. In die optiek kan een leerlinge/studente slechts genieten van de neutraliteit van de onderwijsinstelling als die instelling haar het recht/ de keuze toelaat al dan niet een hoofddoek te dragen. Het is m.a.w. de instelling die neutraal dient te zijn en niet de leerlingen/studentes zelf.

Ten andere geloven we dat een hoofddoekenverbod - ondanks de formeel-juridische gelijkheid van eenieder inzake het recht op onderwijs - de kansen van ‘allochtone’ meisjes in het onderwijs wezenlijk zal inperken. In een maatschappelijke constellatie van feitelijke achterstelling (socio-economisch, cultureel) impliceert een hoofddoekenverbod immers een gebrek aan erkenning van de eigenheid, integriteit en identiteit zoals deze door de betrokkenen in kwestie worden beleefd. Die erkenning is immers van vitaal belang voor hun zelfontplooiing. Het is dan ook de taak van onderwijsinstellingen de condities te creëren voor de zelfontplooiing van hun leerlingen/studenten en deze niet af te remmen.

Hoewel het verbod zich vooralsnog slechts in beperkte mate in het hoger onderwijs manifesteert, staan wij als Platform “Allochtone” Studenten ook daar op het volledige onderschrijven van gelijkheid in diversiteit. Dit betekent o.m. dat met het oog op een goede door- en uitstroom de moeilijkheden die hoofddoekdragende meisjes ervaren bij het vinden van een geschikte stageplaats, moeten worden bestreden.

Tenslotte vinden wij dat vrouwen die een hoofddoek willen dragen beschikken over een zelfbeschikkingsrecht. Dit recht kan niet worden aangepast aan een sociale context. Zolang de elementaire democratische waarden worden gerespecteerd, openen de deuren zich voor een actief pluralistische samenleving

Geen opmerkingen:

Een reactie posten